Artikel 1: toepasselijkheid
Deze leveringsvoorwaarden zijn van toepassing op alle zorgovereenkomsten tussen Abycare kraamzorg en de cliënt , die betrekking hebben op het verlenen van kraamzorg.
Artikel 2: totstandkoming overeenkomsten
Aanmelding voor kraamzorg vindt plaats door middel van het door Abycare kraamzorg online inschrijfformulier of na telefonische aanmelding.
De inschrijving/aanmelding is definitief als de cliënt de zorgovereenkomst ondertekent heeft teruggestuurd en door Abycare kraamzorg is ontvangen.
artikel 3: wijzigingen ten tijde van overeenkomst
De cliënt dient wijzigingen betreffende:
Zorgverzekering , Verhuizing , Telefoonnummer en Plaats van bevalling door te geven aan Abycare kraamzorg.
Dit kan schriftelijk, telefonisch of per email.
Artikel 4: kraamzorgperiode:
1. Abycare kraamzorg levert aan de client kraamzorg op basis van het zorgplan, deze bestaat uit zowel de zorgovereenkomst als de geïndiceerde uren volgens het Landelijk
Indicatie Protocol.
2.De zorgverlening bestaat uit zorgpakketten die naar keuze van de cliënt bestaan uit gegarandeerde primaire moeder- en kindzorg, aangevuld met secundaire huishoudelijke taken
zoals omschreven in zorgpakket. Primaire moeder-kindzorg heeft ten allen tijde voorrang op de secundaire huishoudelijke taken.
3.Zowel de cliënt als Abycare kraamzorg kunnen een wijziging voorstellen op de eerder gemaakte afspraken en getekende zorgovereenkomst. Deze wijziging wordt in het
zorgplan/kraamdossier vastgelegd.
4.Wanneer een kraamzorgdag samenvalt met een nationaal erkende feestdag, verleent Abycare kraamzorg maximaal 3 uur kraamzorg, mits dit medisch verantwoord is.
5. Abycare kraamzorg bepaald welke kraamverzorgende de zorg verleend. Hierbij wordt rekening gehouden met voorkeur van cliënt, doch deze kan niet gegarandeerd worden.
6.Abycare kraamzorg streeft ernaar om zo veel mogelijk 1 kraamverzorgende per kraambed in te zetten, doch door ziekte, drukte, vakantieperiode , planning of andere onvoorziene
omstandigheden kan het voorkomen dat er een wisseling van kraamverzorgende kan plaatsvinden.
Artikel 5: continuïteit
1.Kraamzorg kan worden geboden gedurende minimaal 3 uur aaneengesloten per dag tot maximaal 10 dagen na de bevallingsdatum. 9e en 10e zorgdag dienen altijd eerst geïndiceerd te
worden door verloskundige en kraamverzorgende. Indien geen medische noodzaak heeft cliënt geen recht of invloed op 9e en 10e dag.
2.Om de continuïteit in de zorgverlening te kunnen waarborgen, dienen de zorgdagen aaneengesloten te worden opgenomen.
Artikel 6: zorguren en werktijden
1.Abycare kraamzorg garandeert ,rekenend vanaf dag van geboorte, 8 dagen kraamzorg.
Eventuele ziekenhuisdagen worden in mindering gebracht.
2.De omvang van de kraamzorg bedraagt de afgesproken uren conform Landelijk Indicatie Protocol.
Doch , indien er door enige oorzaak onvoldoende kraamverzorgenden beschikbaar zijn om te kunnen voldoen aan het afgesproken aantal dagen en uren kraamzorg, zal minimaal 3 aaneengesloten
uren per dag geleverd worden, gerekend vanaf de dag van geboorte van het kind.
3.De werkdag van de kraamverzorgende begint om 08:30 uur en eindigt om 18:00 uur.
De werktijden zullen worden ingepland naar het aantal uren conform zorgovereenkomst en Landelijk Indicatie Protocol, en afhankelijk van gekozen zorgpakket van Abycare kraamzorg.
Artikel 7: planning en voorrang
1. Op basis van de data waarop cliënten zijn uitgerekend, wordt door Abycare kraamzorg een planning gemaakt van de overeengekomen zorguren en worden de kraamverzorgenden
ingepland.
2. Indien er door enige oorzaak onvoldoende kraamverzorgenden beschikbaar zijn om te kunnen voldoen aan het aantal overeengekomen zorguren, zal voorrang worden gegeven aan die
cliënten die naar het inzicht van Abycare kraamzorg op dat moment medische zorg nodig hebben.
3. Als er door de kraamverzorgende meerdere kraambedden per dag verzorgd worden, zal de laatstgeborene als eerste kraambed bezocht worden.
4.Bij onvoldoende capaciteit/overmacht kan het voorkomen dat aan de klant minder dan het aantal overeengekomen zorguren wordt geboden, doch ten alle tijden primaire moeder- en
kindzorg.
Artikel 8:annulering
Annulering van de kraamzorg kan per telefoon, schriftelijk of email.
Er zijn geen annuleringskosten verschuldigd.
Artikel 9: betalingsvoorwaarden/vergoedingen
1.De verplichte eigen bijdrage kraamzorg per uur brengt Abycare kraamzorg in rekening bij de cliënt, of de zorgverzekeraar verrekend dit met de cliënte na het
afsluiten van de kraamzorg.
2.Abycare kraamzorg declareert,zoveel als mogelijk, de kosten voor kraamzorg rechtstreeks bij de zorgverzekeraar van de cliënt. De vergoedingen voor de werkzaamheden zijn conform
de tarieven vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit.
3.Als Abycare kraamzorg geen overeenkomst heeft met de zorgverzekeraar van de cliënt, verloopt de facturatie via bemiddelingsbureaus, te weten Care4U of
kraamzorg 1 op 1.
4.De betalingstermijn voor de factuur van de eigen bijdrage kraamzorg bedraagt 30 dagen. Bij niet tijdige betaling stuurt Abycare kraamzorg een
herinnering.
5.Als de cliënt nalatig is in het correct afhandelen van de betaling, schakelt Abycare kraamzorg een incasso bureau in. Deze draagt dan zorg en onderhoudt verder contact met
cliënt over de betaling van de factuur. Alle kosten van het incasso bureau zijn voor rekening van de cliënt.
6. De cliënt wordt geadviseerd om de polisvoorwaarden na te kijken van haar zorgverzekering omtrent levering en vergoeding van de kraamzorg.
Artikel 10:klachtenprocedure
1.In geval van klachten tijdens de kraamzorgperiode dient de cliënt zich in eerste instantie te wenden tot de kraamverzorgende of de leidinggevende van Abycare kraamzorg.
Wij streven er altijd naar om voor de cliënt een passende oplossing voor zover in ons vermogen ligt, voor de klacht te bieden.
2.Er is een klachtenprocedure van toepassing, deze kan de klant opvragen bij Abycare kraamzorg.
Artikel 11:privacyregelement
Bij het verlenen van haar diensten aan een client, houdt Abycare kraamzorg zich aan de eisen van de Wet WGBO (Wet op de Geneeskundige BehandelingsOvereenkomst) en de wet WKKgz (Wet Kwaliteit,
Klachten en geschillenzorg)..
De gegevens die van u worden gebruikt, moeten juist en volledig zijn.
Ze worden ook alleen worden gebruikt voor het doel waar de cliënt ze voor verstrekt heeft.
Van de gegevens die verstrekt zijn, kun je erop vertrouwen dat ze vertrouwelijk worden behandeld,
Bij Abycare kraamzorg worden ze uitsluitend vastgelegd voor planning en administratieve doeleinden van Abycare kraamzorg.
Na het afsluiten van de zorg worden de gegevens nog 5 jaar bewaard, daarna worden ze vernietigd.
De kraamverzorgende van Abycare kraamzorg dient zich te houden aan haar beroepsgeheim, dit geldt ook voor de kraamverzorgende die bij evt ziekte of calamiteiten ingezet wordt.
Artikel 12: aansprakelijkheid
1.Abycare kraamzorg aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade aan materiële zaken, tenzij er sprake is van schuld of grove nalatigheid door de kraamverzorgende. Dit moet door
de client kunnen worden aangetoond.
2. Schade van ondeugdelijke of onveilige apparatuur/materiaal, of ontstaan door onjuiste of onveilige instructie van de cliënt worden niet vergoed.
3.Het eigen risico bedraagt €150,00 per gebeurtenis.
4.Schade dient tijdens de kraamzorgperiode, schriftelijk te worden gemeld aan de directie van Abycare kraamzorg. Dit kan met het schadeformulier die is op te vragen bij het
kantoor van Abycare kraamzorg .
5.Abycare kraamzorg heeft een aansprakelijkheidsverzekering. De aansprakelijkheid beperkt zich te allen tijde tot het bedrag dat met de overeenkomst gemoeid is.
6.Abycare kraamzorg dient de schade in bij haar aansprakelijkheidsverzekering, mocht deze besluiten dat de schade niet valt onder de voorwaarden, vervalt de verplichting tot
vergoeden van de schade van Abycare kraamzorg.
Artikel 13: Arbowet (Arbeid- Omstandigheden Wet)
In het kader van de Arbowet, waarin is vastgelegd dat de werkgever moet zorgen voor een gezonde en veilige werksituatie voor de werknemer, stellen wij een aantal voorwaarden zoals hieronder
beschreven.
1. Het kraambed dient op een werkhoogte gebracht te worden van 80 cm, dit kan door middel van klossen, af te halen bij een thuiszorgwinkel, of door met een extra matras uw eigen
matras te verhogen.
2.Er dient warm, stromend water aanwezig te zijn op de etage waar de kraamvrouw en baby worden verzorgd.
3.De commode dient een werkhoogte te hebben van 100 cm. Indien geen commode aanwezig dan zal de kraamverzorgende de baby op een aanrecht/ eetkamertafel verzorgen met een
aankleedkussen, dit om rugklachten te voorkomen.
4.De bodem van het kinderledikant dient op de hoogst mogelijke stand te staan.
5.De elektrische apparaten zoals stofzuiger, waterkoker en strijkijzer dienen in goede en veilige staat te verkeren ,zo ook de stroomcontactpunten, is dit niet het geval, is de
kraamverzorgende gemachtigd de werkzaamheden niet uit te voeren.
Artikel 14: verstrekking volmachten
1.Kraamverzorgenden van Abycare kraamzorg mogen geen gebruik maken van sleutels, bankpassen, pincodes en creditcards van de cliënt.
2. Het gebruik van de auto of enig ander vervoermiddel van de client door de kraamverzorgende wordt afgeraden.
3.Abycare kraamzorg kan niet aansprakelijk worden gesteld voor verlies, diefstal en schade van passen, sleutels en vervoermiddelen van de cliënt.
Artikel 15: ontbinden zorgovereenkomst
Abycare kraamzorg kan de zorgovereenkomst ontbinden indien er sprake is van:
Indien de arbeidsomstandigheden van de kraamverzorgende onveilig, ongezond en risicovol zijn, dit na beoordeling van directie Abycare kraamzorg.
Indien jegens de kraamverzorgende ongewenst gedrag en/of ongewenste intimiteiten plaatsvinden
Indien er sprake is van (bedreiging) van geweld, zowel verbaal als non-verbaal, intimidatie of agressie jegens de kraamverzorgende
Artikel 16: zorgweigering
Definitie Zorgweigering:
het gedeeltelijk of geheel stopzetten van de zorg door een kraamverzorgende, nadat zij last heeft ondervonden van ongewenst gedrag of waarbij zij in een situatie moet werken die haar fysieke
gezondheid ernstig bedreigt. Ongewenst gedrag: gedrag van een cliënt of aanwezige anderen waardoor de medewerker zich onaangenaam, onveilig of bedreigd voelt of daadwerkelijk bedreigd is. Men kan
daarbij denken aan seksuele intimidatie, agressie, geweld, discriminatie of pesten.
Indien de omstandigheden bij een cliënt thuis zodanig zijn, dat verdere dienstverlening onverantwoord is, worden de activiteiten per direct stopgezet.
De zorgverlener bespreekt de situatie/omstandigheden vooraf met de directeur, daarna kan er worden besloten door de directeur om de dienstverlening te beëindigen.
Redenen kunnen zijn:
Onverantwoorde werkomstandigheden( gevaar voor zorgverlener, weigering Arbo- voorschriften)
De cliënt of haar omgeving maakt het onmogelijk om op verantwoorde wijze zorg te verlenen( niet thuis tijdens zorgmomenten, geen medewerking)
Veiligheid van de zorgverlener of cliënt zijn in het geding (gevaar voor zichzelf of omgeving)
procedure zorweigering: